Chikungunya...

Pernah dengar pasal penyakit ni..chikungunya!

Nak menyebutnya pun tersasul gak lidah..Wabak penyakit ni sedang melanda sekarang, so berhati2 la ye..walaupun tak menyebabkan kematian tapi kesan nya agak teruk juga.

Keluarga aku pun dah kena, abang aku sekeluarga kena bulan Ramadhan yang lepas. Lepas raya ni 2 orang mak sedara aku yang duduk di melaka dan shah alam dah kena dan baru je semalam kakak aku pun kena.

Kesan2 penyakit ni ada beberapa tanda, demam panas dengan tiba, naik ruam merah dan sakit serta bisa2 pada sendi.

Kakak aku kena semalam sampai tak boleh jalan hingga kena papah sebab tak boleh pijak kaki katanya, bisa ya amat bila nak memijak. Kita orang adik2 bawakan ke klinik, doktor kasi injecton.

Pagi ni aku sms kakak aku tanyakan keadaannya, dia balas sms dah ok dah. Penyakit ni berjangkit tapi macam mana cara virus nya boleh berpindah pada orang lain ya.

So far alhamdulillah aku sekeluarga tak terkena lagi..

0 comments: